VietJet Air zostały najnowszym operatorem boeingów 737 MAX. Wietnamska linia odebrała w niedzielę (21 września) pierwszego z 66 B737-8 MAX jakie trafią do przewoźnika. Jest to także pierwsza maszyna z przełomowego zamówienia na 200 samolotów 737 MAX o wartości 32 mld dolarów amerykańskich złożonego w 2016 r., a także ogólnie pierwszy boeing we flocie w historii przewoźnika.
Ceremonia odbyła się z pełnymi honorami w centrum dostaw Boeinga w Seattle, w której uczestniczyli m.in. prezydent Wietnamu Luong Cuong, wysocy rangą urzędnicy obu krajów oraz kluczowi partnerzy biznesowi. Wydarzenie to, zbiegające się w czasie z 30. rocznicą normalizacji stosunków dyplomatycznych między Wietnamem a Stanami Zjednoczonymi, stanowi zarówno ważny kamień milowy w rozwijającej się współpracy między Vietjet i Boeingiem, jak symbol partnerstwa strategicznego między obydwoma krajami, napędzającego handel oraz inwestycje.
- Pierwszy Boeing otrzymany w ramach tego historycznego zamówienia jest wynikiem prawie dziesięcioletniej współpracy między Boeingiem a Vietjet. Oznacza on początek setek kolejnych dostaw w nadchodzących latach. Ten kamień milowy wzmacnia dwustronną wymianę handlową, symbolizuje kompleksowe partnerstwo strategiczne między Stanami Zjednoczonymi a Wietnamem i odzwierciedla nasze wspólne ambicje osiągnięcia nowych wyżyn w lotnictwie. Przynosi on również realne korzyści obu gospodarkom i tworzy więcej miejsc pracy dla Amerykanów - powiedziała Nguyen Thi Phuong Thao, prezes grupy Vietjet Air.
Pierwszy samolot linia miała odebrać już na początku 2017 r. Jednakże nastąpiło prawie dziewięcioletnie opóźnienie m.in. z powodu uziemienia samolotów na całym świecie po dwóch tragicznych katastrofach w
październiku 2018 r. i
marcu 2019 r. oraz
pandemii COVID-19.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737-8 MAX linii VietJet Air, to maszyna o numerze seryjnym MSN 63900 / LN 9190 i rejestracji HS-VZA wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton w maju br., która trafi do spółki VietJet Thailand. Nowy MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B posiada jednoklasową konfigurację pokładu (3-3), z wystrojem Boeing Sky Interior, dla 189 pasażerów.
- W imieniu zespołu Boeinga mamy zaszczyt dołączyć do Vietjet Air w świętowaniu pierwszego Boeinga MAX tej linii lotniczej. B737-8 wesprze rozwój siatki połączeń przewoźnika, otwierając nowe trasy do Azji Południowo-Wschodniej i wzmacniając pozycję jednej z najbardziej dynamicznych linii nowej generacji w regionie - powiedziała Stephanie Pope, prezeska i dyrektorka generalna Boeing Commercial Airplanes.
Nowy samolot, wraz z setkami innych, które zostaną dostarczone w najbliższych latach, zostanie wykorzystany na popularnych trasach regionalnych Vietjet, poprawiając komfort podróży milionów pasażerów. Podkreśla to również zaangażowanie Vietjet w rozbudowę swojej międzynarodowej sieci połączeń, przyczyniając się jednocześnie do zrównoważonego rozwoju branży lotniczej w regionie i na świecie.
Początkowo wietnamska linia zacznie wykorzystywać samoloty 737-8 do obsługi popularnych tras regionalnych, a później i docelowo także innych tras krótkodystansowych między krajowymi miastami w Wietnamie i Tajlandii. Nowa dostawa to kontynuacja procesu rozbudowy floty przewoźnika, która do tej pory składała się tylko z samolotów europejskiego Airbusa.
Flota przewoźnikaObecnie flota grupy Vietjet Air, w skład której wchodzą linie Thai VietJet, VietJet Air oraz Qazaq Air, to 123 samoloty: 29 airbusów A320, 42 A321, 36 A321neo, osiem A330-300,
dwa comac C909 oraz pięć de havillandów DHC-8-400.
Przewoźnik oczekuje na dostawę 437 samolotów:
177 airbusów A321neo,
20 A321XLR,
40 A330-900neo, a także 66 boeingów B737 MAX 8, 106 B737 MAX 10 oraz 28 B737 MAX 200.
Rodzina B737 MAXSamolotów B737 MAX są oszczędniejszą wersją B737NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3,8 - 4 tys. ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Maszyny MAX posiadają także nowy rodzaj wingletów.
Łącznie 80 firm leasingowych i linii zamówiły 6 782 maszyny z rodziny B737 MAX, co daje około 37 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1 965 MAX-y w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9. Ponad 60 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 4,5 tys. lotów B737 MAX dziennie. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 4,3 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 7 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,2 proc.